Blog Si Bakal Doktor

Saturday, September 29, 2012

Sayangi Ibu Bapa Selagi Mereka Ada

Assalamualaikum :)

Bulan lepas saya ade buat post tentang seorang sahabat saya yang sedang menjaga abahnya yang sedang sakit sewaktu orang lain bergembira menyambut hari raya. Boleh baca di sini. Kira-kira 3 minggu yang lalu atau lebih tepat 10 september 2012, jam 10.40 malam, arwah menghembuskan nafas terakhirnya.

Saya sangat terkejut, ralat dan semestinya sedih. Terkejut sebab sebelum saya mendaftar sebagai pelajar ni, sahabat saya ni cakap arwah abahnya dah beransur sembuh dari sakitnya, cuma perlukan rawatan lanjut untuk pastikan takde sakit lain. Ralat sebab saya tak sempat jenguk arwah masa arwah sakit sampailah dia pergi. Arwah dah macam ayah saya sendiri =.='


Oleh sebab saya tak boleh balik, saya wakilkan mak pergi ziarah keluarga sahabat saya tu. Dua minggu lepas saya ade balik dan sempat jumpa dengan sahabat saya tu. Katanya arwah mengalami alahan yang sangat teruk terhadap ubat. Ubat yang diberi takde kena mengena pun dengan sakit arwah. Salah sape? Wallahualam.

Kata sahabat saya lagi : "Aku bukan tak sedih arwah pergi, dah masanya dia pergi aku tak boleh sedih, meratapi. Aku tak ralat sebab dalam masa sebulan lebih arwah sakit, aku dan adik beradik yang jaga arwah. Tapi aku yang paling lama jaga arwah. Dari arwah sakit sampailah arwah pergi. Makan, minum, mandi, basuh berak dan kencing arwah pun aku buat. Aku bangga dapat menjaga arwah sampai akhir hayatnya. Pesanan terakhir arwah, dia nak aku habiskan study sampai dapat degree ni walaupun apa yang terjadi."


Hampir menitis air mata saya bila sahabat saya tu meluahkan apa yang dia rasa. Saya mula terfikir, sempatkah saya berbakti untuk kedua ibu bapa saya ? Sempatkah saya membalas semua jasa mereka yang membesarkan saya? Doa saya setiap kali selepas solat agar saya diberi kesempatan untuk menjaga mereka tak kita sakit atau pun sihat. Semoga saya diberi peluang itu!

Al-fatihah. Semoga arwah ditempatkan dalam golongan orang yang beriman dan soleh. Aminn.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

9 125 tapak kaki:

Novelgurl said...

Al-Fatihah..aamiin Ya Allah..

Novelgurl said...

http://www.bloggersentral.com/2009/06/creating-top-commentator-widget-in.html

akk copy code die kt situ..hehe.pastu jgn lupa tukar YourBlogURL kpd URL blog akk plak.Showhowmany tu akk tukarkn kpd berapa akk nk letak top commentator akk..10..ke 8..ke 7..ke .tmpt masukkn kt Add a gadget kt HTML..save..dh siap..hehe.InsyaAllah jadi.

adilah arshad said...

allahuakbar :') bersyukur sangat. amin. ila ad twitter je :) https://twitter.com/adilah_arshad

Iffah Afeefah said...

sangat sedih dan tersentap bace

slamat akk ade msk tuk ayah td

kenyangkan perut ayah heee

reenapple said...

terima kasih tolong ingatkan.. =)

kiera'sakura said...

tahniah kat sahabat awak tue dik. semoga kita semua pun sentiasa sabar dan tabah jaga kedua parents kita seperti mana hebatnya depa jaga kita selama kita bernyawa

sal ya said...

macam husben akak la. dia tak ralat dia tak score cemerlang masa kat TATI dulu bukan sebab dia tak pandai tapi sebab dia banyak spent masa jaga arwah ayahnya. dia bersyukur sebab diberi peluang tu dan dalam masa yang sama mampu habiskan pelajaran dia.

ayut said...

btul..jg lah slagi termampu.jg lah selagi ada.. :)
al-fatihah bt arwah ayah sahabat ye.Semoga ditempatkan bersama orang2 yg soleh.amin

HeNRieTTa JoSe said...

Al-Fatihah buat arwah...