Blog Si Bakal Doktor

Monday, April 21, 2014

Baitul Muslim


Cehhhh~~

Tajuk kemain bikin panas. Hihi.

InshaAllah panjang umur bulan depan genap 23 tahun. Hampir 23 tahun dah hidup di bumi Allah ni. Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Zaman dulu umur 23 tahun dah digelar anak dara tua dah. Anak dara semua nikah awal <---- Ni statement mak saya eh  >.<

Dan sekarang pun seolah-olah masa berpatah ke zaman dulu. Yang mana fenomena nikah awal kembali lagi. Sama lah dengan sejarah Islam. Islam sekarang seolah-olah berada di zaman jahiliah yang mana ajaran yang disampaikan Nabi Muhammad SAW dan nabi-nabi terdahulu ditentang habis-habisan.

Bila dah nak masuk umur 23 ni, ramai lah pulak semakin rajin bertanya bila nak berdua. Cehhh. Nampak ni? *sambil tunjuk penumbuk. Tak payah kecoh sangat eh tanya pasal tu. Tanya diri sendiri dah sedia ke nak pikul tanggungjawab. Nikah kahwin bukan setakat I Lap U dan  U Lap Me je. Tapi merangkumi semua aspek. Tak perlu nak berangan la tu semua kalau diri sendiri tak terjaga.

Kan mek Aim dah membebel. *geleng-geleng kepala

Lelaki, walaupun dah berkahwin, ada anak dan isteri, syurga dia tetap di bawah telapak kaki seorang ibu. Berbeza dgn perempuan. Jangan ingat dah dapat isteri, terus boleh lupa tanggungjawab terhadap ibu. Makanya, jadi tanggungjawab seorang isteri utk ingatkan si suami akan tanggungjawabnya. Ni tak, ingat si suami tu hak mutlak dia je. Tak ke senget sebelah bahu si suami tu.

Bila dah hidup berdua nanti, macam mane nak bagi tarbiyyah dekat keluarga agar menjadi baitul muslim yang sakinah, mawaddah dan rahmat. Kalau takde tarbiyyah yang sempurna, baitul muslim yang dibina tu boleh kucar kacir. Foundation-nya takde, gi mana boleh cambah dengan baik kan.

Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa-apa yang mereka tidak ketahui.” [Yaa Siin 36:36]

Walau canggih mana pun pemikiran moden ni, kita kena kembali kepada fitrah manusia. Jodoh itu rahsia Allah. Kita tak pasti sama ada sempat atau tidak untuk membina baitul muslim. Tapi yang pasti jodoh dengan kematian itu pasti!

Ingatlah,

"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan  yang mulia." [An-Nur : 26]

Jadi, tepuk dada tanya iman.

Mak dah bagi hint  Dengan selambanya jawab dekat mak "relaks mak, masa masih muda. Tunggu tiga atau empat tahun lagi." Mak geleng kepala je. Apa pun tak boleh! Kuikiki :p




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Sunday, April 20, 2014

Kenapa Awak Pakai Ini?


Someone asked me :

"Kenapa awak pakai Ini?" Sambil tunjuk dekat lengan tangan saya.

"Kenapa awak pakai Ini?" Sambil tunjuk dekat kaki saya.

"Dan kenapa perlu pakai tudung labuh macam ni. Tak rimas ke?" Sambil tunjuk dekat tudung saya.

---------------------------------------------------------------------

Awak, saya pakai semua ni sebab Allah yang suruh. Allah sendiri yang cakap aurat perempuan dengan ajnabi mereka seluruh badan kecuali tangan dan muka.

Kenapa saya pakai handsock atau sarung lengan? Sebab baju lengan panjang tak tutup sepenuhnya lengan saya. Let's say saya nak ambil barang dari tempat tinggi. Kalau takde handsock orang lain nampak tak kulit saya? Kebarangkalian untuk nampak itu tinggi. Jadi, baik cegah sebelum orang nampak. :)

Awak, niat mula-mula saya pakai stoking sebab saya malu orang tengok kaki saya. Tapi lama kelamaan saya sedar yang kaki kita tu pun aurat yang wajib ditutup. Setakat baju longgar, seluar longgar dan pakai tudung tutup rambut tak memadai. Kaki tutup sama lagi cantik dan tambah cantik ^_^

Awak, tak salah pun tak pakai tudung labuh tapi dengan syarat biarlah tutup sepenuhnya bahagian dada kita. Tapi bila dah cantik pakai handsock dengan stoking, apa kata labuhkan sikit tudung. Boleh tak awak? Confirm awak makin cantik :) Nanti awak cuba tudung bidang 50/55 dulu. Dah selesa bolehlah bertukar ke bidang 60 ye.

Saya sayang sahabat saya. Kalau saya berpeluang jejakkan kaki ke syurga Allah kelak, saya nak kita sesama dekat sana. Berubahlah demi Allah bukan kerna manusia.


"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." [Surah Al-Ahzab : ayat 59]

Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Tuesday, April 1, 2014

Rindu


Untuk awak,





Mood merindui orang jauh. Awak, kita rindu awak. I wish you were here untuk kongsi segalanya. Sampai satu tahap, kita  tak dapat nak hadapinya sendirian. :')

I wish you were here, Mahfuzah Sabri <3



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)