Blog Si Bakal Doktor

Monday, June 22, 2015

Selamat Tinggal



Kembali ke tempat asal.
Di mana khidmat kudrat aku masih diperlukan.
Selagi mana seseorang yang disayangi masih bernyawa.

Mohon doa dari kalian.
Mohon doa agar aku kuat.
Mohon doa orang yang aku sayangi kuat.
Mohon kesembuhan beliau.

*Tak boleh menaip lama. Mata lama-lama masuk habuk.


Mohon doa kalian.

:')




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Monday, May 25, 2015

Dilema


Dalam dilema.
Mohon petunjuk dariMu ya Allah.
Moga keputusan yang dibuat diredhaiMu.
Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Thursday, May 14, 2015

Manusia Pelik



Aku pelik sangat dengan manusia ni. Agaknya memang tak boleh ye tengok orang lain lebih sikit? Tak boleh ye tengok orang lain senang? Kenapa? Rasa tergugat ke dengan kehadiran orang baru?

Please laa. Orang tu tak kacau awak pun. Tapi awak yang buat onar. Di hari ulangtahun kelahiran dia pulak tu. Kenapa? Saya nak tahu tu je. Kenapa awak rasa tak puas hati dekat dia? Dia buat salah apa dengan awak sampai macam tu sekali kata-kata awak? Awak ingat tak masa birthday awak, dia ucap apa kat awak? Ada benda buruk-buruk ke? Please laa jaga perangai tu biar sama dengan pemakaian awak. Sekarang ni, pemakaian awak tak melambangkan peribadi awak pun.

Awak buat macam tu kat dia seolah-olah orang tu buat jahat gila-gila kat awak. Cuba la face to face cakap apa yang tak puas hati. Kenapa? Awak rasa orang tu lebih sikit, awak dah sakit hati? Awak tuduh orang tu macam-macam, seolah-olah awak ada ambil langkah pertama berkenalan. Ada? Tak ada kan. Yang ada awak tunjuk muka kerek awak depan orang tu. Awak dah kenal orang tu luar dalam ke sebelum judge orang macam tu sekali? Apa awak ingat awk dah perfect sangat? Sebenarnya kan, bila libatkan hati ni, yang baik  oleh jadi buruk. Orang tu tak pernah buat apa-apa pun.

Mungkin ni nasib orang tu. Selalu jadi tenpat salah sangka orang, tempat pelepas nafsu marah. Ohoii seronoknya jadi orang tu. Takpe, ni ujian Allah nak bagi. Orang cakap berkawan biar beribu berkasih biar satu. Bagi saya berkawan biar satu asalkan tak menyakitkan hati. Berkawan biar satu asalkan selesa, tak saling menyakitkan hati.

Memang la orang tu selalu dijadikan musuh. Tak faham pun. Orang tu selalu buat hal sendiri, tak kacau sesiapa pun. Tapi tetap dituduh perampas, pengacau dan sebagainya. Speechless orang tu.

Tolong sangat. Orang tu tak pernah kacau hidup awak mahupun suami awak. Dan awak pun tolong jangan nak labelkan orang tu sesuka hati. Nilai balik hati awak tu  kenapa tak suka orang tu.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Thursday, April 2, 2015

Boikot Bukan Bermusim


Cakap pasal boikot sering dikaitkan dengan boikot bermusim. Yela masa Palestin (khususnya) diserang oleh zionis laknatullah Israel bulan Ramadhan tahun lepas, semua orang nak boikot McD, Nestle, Coca cola dan sebagainya.

Tapi bila Hamas dan Briged Al-Qassam isytiharkan mereka dah menang, terus semangat boikot tu menurun. Kalau waktu peperangan McD kosong lengang selengannya, sampai nak jumpa orang pun susah, habis peperangan dah penuh balik restoran tu.

Aikk semangat bersama Briged Al-Qassam tu pun bermusim ye. Walaupun peperangan itu pihak 'kita' yang menang, kita WAJIB ingat yang kiblat pertama umat Islam iaitu Masjidil Aqsa masih lagi di bawah pengawasan zionis laknatullah tu. Mereka takkan rasa mereka menang selagi Masjidil Aqsa berjaya 'dirampas' kembali.

Dan kita di Malaysia seharusnya bersama-masa membantu mereka. Kita memang tak mampu nak pergi berperang sebagaimana mereka. Tapi kita boleh berperang dengan memboikot barangan-barangan yang boleh menyumbang kepada pembangunan negara haram Israel.



Boikot bukan bermusim wahai semua.

Boleh tenok di sidebar saya ----> untuk senarai barangan untuk diboikot.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Wednesday, April 1, 2015

Nak Tanya Sikitttt



Nak tanya je. Bukan marah ke apa. Cuma tertanya-tanya.

Apa tujuan ye sesetengah orang tangkap gambar sendiri, upload, dan letak caption yang tak ada kena mengena pun dengan gambar tu? Tak kira laa bertudung labuh ke, berniqab ke, bertudung biasa ke. Pertanyaan ini untuk semua.

Kadang-kadang annoying pun ada (maafkan saya!)

Sebaiknyaa simpan la gambar untuk tatapan sendiri. Zaman sekarang ni dengan sekeping gambar pun orang boleh buat macam-macam, kalau dah dendam dan dengki,

Saya tak marah apatah lagi dengki. Tapi kalau dah aurat dah tertutup rapi di jaga sehabis, seeloknya biarlah terjaga di mana-mana pun. Media sosial ni terlalu terbuka sampaikan hal yang tak sepatutnya diceritakan.

Jaga diri. Jaga iman. Jaga ikhtilat.




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

10 Wasiat Imam Hasan Al-Banna ; keempat






Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Tuesday, March 31, 2015

Perbandingan Negara Islam & ISIS





Abang saya pernah tanya soalan dekat saya berkaitan IS ni. Kalau betul la anggota IS ni betul-betul orang Islam yang mengamalkan Islam sebagai cara hidup mereka seperti yang didakwa, kenapa mereka tak serang Israel (musush ketat orang Islam), tapi mereka tertumpu kepada Syria?

Soalan yang menarik untuk difikirkan.

Jangan tertipu dengan helah, muslihat dan tipu daya musuh. Semuanya agenda untuk menjatuhkan Islam.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Monday, March 30, 2015

Bertemu Kembali


29 Mac 2015, Taman KLCC.
Alhamdulillah.
Hampir setahun berpisah, kami ketemu kembali walaupun tak cukup korum lagi.
Seorang di Terengganu, seorang lagi di Kedah.
Alhamdulillah atas peluang ini.

Rindu akan pengisian rohani ini.
InshaAllah setiap minggu akan berbulatan gembira.
Moga Allah permudahkan :)




Kak Hajar, Ika dan Hani yang sentiasa dirindui, dan,
Aimie dan Zu yang sentiasa akan dirindui :)

Moga tautan ukhuwah ini dirahmati Allah.
Uhibbukum fillah abadan abada.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Sunday, March 29, 2015

Jangan Mengharap



Jangan mengharap orang nak datang walimah awak, kalau ;

Awak buat musuh dengan semua orang.
Awak buat cerita.
Awak cakap benda tak elok pasal orang tu.
Awak sebar benda tak betul.

Natijahnya, orang lain pulak pandang serong dekat orang tu.

Awak buat cerita seolah-olah semorang kononnya nak rampas so-called-boyfriend awak tu. Haha. Please laa. Banyak kerja lain boleh buat.

Dan satu lagi, 'semorang tu' tak minat pun dekat boyfriend awak yang kononnya hot stuff tu. 'Semorang tu' tak cari boyfriend, tapi cari suami. Harap maklong!



Siapa makan cili dia terasa pedasnya.

Orang yang buruk sangka ni sangat rugi. Sebabnya tak pasal dia susahkan hati dia dengan buruk sangka pah ceroh :p



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Saturday, March 28, 2015

10 Wasiat Imam Hasan Al-Banna ; Ketiga






Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Kerjaaaaa :)






Arryna yang comelllll ^_^







Hari-hari bergaul, bermain, bergaduh, dan segala ber lagi dengan anak-anak kecil. Anak kecil yang bersih lagi suci. Alhamdulillah dengan peluang ini :)



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Friday, March 27, 2015

Paper Work



Semalam terima whatsapp dari supervisor zaman praktikal dulu.

--

Sir : Salam Noraim. Saya nak guna paper work awak untuk bentangkan di FSKM Symposium. Boleh ke?

Saya : Apakah itu sir? Report praktikal saya dulu ke?


Hahahaha. Boleh gi tanya macam tu. Dah memang betul pun. Kalau betul report praktikal saya memang nak gelak guling-guling laaa. Yela, masa viva kemain banyak kena komen. Masa presentation pun dekat sejam saya seorang. Jenuh berpeluh tunggu panel habis komen =.='


Sir : Iyo laa. Report awak tu. Kena minta izin tuan punya dulu sebelum convert jadi jurnal.

Saya : Guna je la sir.


Mesti semua orang supervisor mereka minta jugak kan. Saya punya biasa-biasa saja, yang lain sikit mungkin 'method' untuk analyze data tu lain daripada orang lain.

Apa pun, itu semuanya dari Allah Azzawajalla.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Thursday, March 26, 2015

Dream





Tafsir fi zilal - Sayyid Qutb

Ada 11 jilid semuanya. Saya punya softcopy sahaja sekarang ni. Tak best kalau nak bandingkan dengan hardcopy.

Takpe, impian akan jadi kenyataan satu hari nanti. Gambatte! :)



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

That shouldn't Be!





Brothers and sisters, please avoid this!



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Tuesday, March 24, 2015

Kuat


"Aim takpe Aim jenis yang kuat semangat. Orang tak macam tu".

"Saya ingat saya kuat, rupanya tak. Macam mane nak jadi kuat macam Aim?".

....

Sungguh, saya hairan sangat bila sahabat cakap saya ni jenis kuat. Kuat semangat. Bila buat sesuatu perkara tu, mesti istiqamah dan jenis tak cepat putus asa.

Heh.

Jangan menilai guwe dari luarannya. Kat dalam ni dah renyuk hancur lumat dah nak boleh ke sampai ke tahap sekarang ni. Berapa banyak air mata keluar pun tak sempat nak sukat.  Ingat senang nak berpura-pura kuat depan orang sedangkan hati ni hancur lebur berderai?

Saya tak kuat tapi saya berusaha untuk jadi kuat. Once saya dah buat keputusan untuk buat sesuatu, saya akan berusaha untuk kuat (dengan izinNya jua). Nak buat benda baik memang akan banyak halanyannya.


Nak ke taknak kita kena hadapi jugak.

Doa tu senjata paling hebat tau. Minta apa saja dengan Dia, inshaAllah Dia akan tunaikan jika itu yang terbaik untuk kita. Saya dah pernah alaminya.

Berdoalah semampu boleh .



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Sunday, March 22, 2015

Allah's





Pesen malas nak tulis panjang-panjang.

Bukan semua perkara kita nak akan termakbul. Allah tak bagi apa yang kita nak, tapi Allah bagi apa yang terbaik untuk kita.

Jangan semudah A B C salahkan takdir if something happen in future.

Renungkan.





Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Saturday, March 21, 2015

Belajar, Belajar dan Belajar





Makin belajar makin banyak benda taktahu. Jadi, belajar, belajar dan belajar selagi mampu :)



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Kakak Suwit





^_^



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Friday, March 20, 2015

Ter-jumpa. Ter-rindu .


Selongkar instagram yang dah berzaman tak bukak, jumpa gambar ini!



Ini mendatangkan kerinduan T_T

Gambar ni kalau tak silap di rumah umi Hafidzah. Ikut kakak-kakak naqibah buat lawatan ke rumah makcik-makcik akhawat.

Such a happy moment for me. And i missed all of you!




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Doktor Segala Doktor : DIAgnosis





Doktor segala doktor itu bukan manusia dan bukan juga siapa-siapa. Doktor segala doktor itu Tuhan kita, Allah Azzawajalla.

Artikel terbaik (bagi saya!)

Misi mencari DIAgnosis 2! Apa guna baucer buku yang dapat ni kan. Misi mencari buku bermula! :)



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Thursday, March 19, 2015

Jagakan Dia


Tuhan, jagakan dia walau di mana dia berada. Aku letakkan dia di bawah perlindunganMu sepenuhnya. Sihat dia, sakit dia hnya Kau yang mengetahui. Aku tahu dia semakin lemah. Aku tahu dia semakin tak bermaya tapi dia kuat. Dia tak pernah tunjukkan dia sakit di hadapan kami. Dia tak pernah merungut dia sakit kecuali depan aku ya Allah.

Walau macam mane dia sekalipun, aku tetap sayang dia. Hubungan yang ada ni tetap tak akan putus dunia akhirat. Aku tahu semua orang akan mati. Matikan dia dan kami dalam husnul khotimah. Aku tetap berdoa untuk dia agar dia kembali ke jalanMu sepenuhnya ya Allah.

Sejak akhir-akhir ni, dia selalu cakap 'kalau ada lagi nanti, kalau sempat, kalau diizinkanNya' Allah! Sentap hati ni. Aku tahu sakitnya tak ada ubat kecuali pembedahan. Tapi dia taknak buat pembedahan sebab risiko tinggi. Aku! Aku saksi kesakitan dia selama ni. Dia warded aku yang pertama tahu. Dia warded aku yang teman dia walaupun dari jauh. Aku sanggup sebab aku sayang dia!

Tuhan, jagakan dia untuk aku. Aku jauh dari dia. Hanya doa yang aku mampu bagi. Aku sayang dia dunia akhirat. Dia yang paling rapat dengan aku. Aku tak pernah cerita dekat sesiapa sebab dah janji dengan dia. Orang paling kami sayang pun taktahu keadaan dia sekarang. Aku! Di bahu aku segalanya.

Allah. Sebak. Redhakan hati aku ya Allah. Tenangkan hati aku jika menerima khabar duka. Tabahkan hati aku.

Berdoa. Teruskan berdoa. Moga keajaiban mungkin berlaku.




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Monday, March 16, 2015

Remember





Ingat balik macam mane susahkan kau keluar dari zaman jahiliah tu Aim!

Ingat balik macam mane susahnya diri kau nak adapt dengan dunia tarbiah dulu!

Ingat balik macam mane usaha kak Hajar tarik kau ke sana ke sini biar diri kau tu kuat!

Ingat balik macam mane kau bermula dengan dunia dakwah tarbiah ni!

Ingat balik macam mane kuatnya kau melawan nafsu jahat tu.

Apa dah jadi sekarang Aim?! Ghaib dan terus hilang. Adik-adik mad'u terbiar dibiarkan oleh kakak yang mula tenggelam timbul ni. Allah ampunkan daku T_T

Allah ampunkan daku! Lemahnya diri sekarang ni. Iman turun tak naik-naik sampai sekarang. Nampak tak diri tak sekuat yang disangka pun. Datang sedikit ujian trus jatuh tergolek. Hadaf sebenar pun dah samar-samar. Langsung tak ambil ibrah daripada kisah-kisah adik-adik mad'u.

Rindu sangat akan tausiah dari kak Hajar. Rindu sangat dengan environment semasa belajar. Rindukan suasana tarbiah itu. Setiap minggu, etlis, sekali akan berada dalam bulatan gembira, qiam, tadabbur ayat Quran.

Tika sedih, tika down macam ni kak Hajar ada. Jumpa kak Hajar, peluk kuat-kuat dan kak Hajar akan bagi semangat. Akak, rindu akak lillahi taala! T_T moga Allah jaga akak walau di mana akak berada. Uhibukki fillah   Jazakillahu khairan kathira untuk segalanya  


Jika rasa blur nak buat apa dengan mad'u depan mata, ingatlah semula bagaimana kita dilasso. Mungkin boleh apply yang sama, dan tentunya buat penambahbaikan. Jangan bagi amal terhenti kerana kekeringan idea. Jangan lepaskan tali dakwah sewaktu kita rasa dah habis daya. Idea akan terus hidup, pada hati yang hidup, inshaAllah.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Berubah



Berubah kerana manusia tak akan kekal lama.
Tapi,
Jika berubah kerana Allah
InshaAllah kekal selamanya.

Mohonlah kekuatan dariNya.

INFIRU!

Allah berfirman,
“ Berangkatlah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. ( At-taubah: 41)


Ps. Pesanan untuk diri sendiri yang imannya turun taknak naik-naik sejak kebelakangan ini, Betapa rapuhnya diri ini T_T



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Friday, March 13, 2015

Bodoh


Sebetulnya saya ada temu duga 11 Mac lepas tapi saya tak pergi. Ramai yang cakap saya ni bodoh sebab lepaskan peluang tu. Walaupun berbuih mulut saya terangkan sebab saya tak pergi, orang tetap cakap-cakap jugak.


Biarlahhh. Saya cari kerja yang buatkan saya selesa dan persekitaran kerja tu tak memaksa saya melakukan perkara yang saya tak suka. Macam mana nak kerja kalau tak boleh 'masuk' dengan keadaan sana?

Mungkin ada yang lebih baik untuk saya di masa hadapan, inshaAllah.





Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

10 Wasiat Imam Hasan Al-Banna ; Kedua


Jadikan bacaan alquran sebagai penyinar kalbu, jadilah manusia yang dahaga ilmu, mengalun zikir pada Tuhan dirindu. Kelak masamu terluang tanpa sesaat melupakan yang Maha Satu.






Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

10 Wasiat Imam Hasan Al-Banna ; Pertama


Kecergasan iman dan amal dapat dinilai dengan bersegera menyahut seruan solat. Tulus hatinya bersegera kerana rindu untuk meluangkan masa kepadaNYA, kerna akhirnya, ketulusan itu akan menghuni kebahagiaan yang bertakhta, dalam jiwa.






Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Tuesday, March 10, 2015

Indeed!






Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

True Friends







Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Wednesday, March 4, 2015

Masa Silam


Seseorang pernah bertanya,

'kalaulah ditakdirkan jodoh awak nanti dengan seorang yang mempunyai masa silam yang sangat gelap tetapi dia dah berubah dan sangat berubah sekarang. Adakah awak akan terima?'

Layak ke saya nak judge orang berdasarkan masa silam semata-mata?

Baik sangat ke saya nak pilih-pilih macam tu.

Dia dah berubah. Masa silam dia itu urusan dia dan Allah. Asalkan dia betul-betul berubah dan matlamat dia hanyalah Allah. Saya tak berhak menghukum seolah olah saya ni macam baik sangat. Sangat kelakar bila orang tanya soalam macam ni. Jodoh tu rahsia Allah. Jodoh tu jodoh dari Allah.

Kalau itu yang terbaik dari Allah buat saya, saya terima. Sebab saya manusia yang penuh dengan dosa.

Wallahualam.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Monday, March 2, 2015

Pengalaman Di Hack



Pengalaman seorang akhawat di hack semua akaun yang dia ada. Boleh baca klik URL di bawah untuk lebih lanjut lagi.


Di SINI !

Dunia sekarang macam-macam orang boleh buat. Sebab itu jangan disangka air yang tenang tiada buaya. Jangan ingat kita dah private-kan gambar di media sosial orang lain tak boleh tengok. Kebarangkalian tu sangat tinggi.

Hacker tu siap pesan lagi 'kurangkan berselfie k'. =.='

Dengan teknologi yang makin hebat ni, saya jadi takut nak upload gambar kat mane-mane Biarlah orang cakap saya jumud, kolot dan macam-macam lagi. Saya tetap dengan pendirian saya. Cukuplahh masa jahiliah dulu buat perkara yang sangat memalukan.

Jangan sampai aib kita dibuka di khalayak ramai.




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Aurat





Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Friday, February 27, 2015

Marriage





Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Wednesday, February 25, 2015

Mulut




Sekali saya dilabel orang orang ketiga dalam sesuatu hubungan, sampai bila-bila saya ingat. Saya tak berdendam. Saya maafkan orang yang tuduh saya tu. Tapi saya selalu akan ingat.

Itu sebab saya sekarang. Saya betul-betul 'putuskan' (baca lost contact) dengan semua kawan yang berlainan jantina melainkan hal-hal yang penting. Betul-betul jaga bukan konon-konon jaga untuk jaga hati orang lain. Maaf, itu bukan saya.

Panggil saya apa pun. Saya dah serik digelar sebegitu hakikatnya saya tak buat. Betul la, manusia boleh jadi gila sebab cinta. Cinta yang konon-konon sejati.





Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Tuesday, February 24, 2015

Kenali Diri







Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Monday, February 23, 2015

Anak Tarbiah



Seorang anak kecil ni panggil saya 'kakak'. Alamakk terasa macam muda pulak :p

Tiba-tiba dia tanya saya dengan satu soalan.

Dia : Kakak, kalau kita angkat kain ni (merujuk kepada jubah saya) nampak apa?

Saya : Nampak kaki laaa.

Dia : Salah la kakak. Nampak aurat.

=.='

Aduhh! Sekali kena dengan anak kecil. Kuatnya tarbiah awak sayang. Kadang-kadang kakak pulak malu dengan awak T_T



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Wednesday, February 18, 2015

Banjir 2014



Kali pertama dalam sejarah hidup saya tinggal di kampung itu, banjir besar melanda. Bukan hidup saya, hidup kakak saya yang sulung sekarang umur 40++ pun tak pernah. Tahun 1967 orang tua cakap banjir besar dikenali 'bah merah'. Tapi kali ni lebih besar lagi daripada tahun 1967. Terkejutnya Allah saja yang tahu. Malam sebelum hari banjir tu tak dapat tidur sangat. Gelisah sebab hujan tak henti-henti pun, air makin naik.

Pagi 24 Disember 2014 ; rabu, mak saya kejut pukul 3 pagi katanya air dah sampai belakang rumah tunggu masa nak masuk dapur dah. Tengok rumah jiran sebelah air dah sampai bumbung dah. Rumah jiran terkebelakang sikit dari rumah saya. Gementar, terkejut, kelam kabut semua ada. Taktahu nak buat apa dulu. Dah ok mak cakap angkat barang kat dapur bawak pegi ruang tamu. Masa ni bajet air takkan naik sampai ruang tamu.

Waktu subuh air dah mula masuk dapur. Mak tak bagi turun dapur dah sebab air dah cecah pinggang mak waktu tu. Mak cakap kemas apa yang patut. Bawak dokumen-dokumen penting, Tengok keadaan air mungkin kami kena keluar rumah jugak. Sempat mak pesan "bawak laptop, bawak printer, takde benda dua tu tak siap laa thesis tu." Aduhaii mak ^_^

Elektrik hari selasa lagi dah diputuskan, air dah seminggu takde. Dengan telefon tak bercaj, adik-beradik semua menangis kat sana risaukan kami kat kampung. Pukul 9 lebihh air mula masuk ruang tamu. Dari belakang air sungai, dari depan air yang dari sungai belah laloh, pahi sana mula bercantum. Depan belakang air. Air makin cepat naik. Kami buat keputusan untuk keluar dari rumah. Mujur ayah ada perahu.

Masa kami keluar dari rumah, air dah paras lutut. Air tengah deras ayah tak berani nak kayuh dengan tiga orang dalam perahu. Mujur lah ade orang kampung datang dan bawak saya dan mak ke bukit. Situ lah satu-satunya tempat tinggi dan selamat. Jalan nak keluar ke bandar pun tak ditenggelami air. Kami semua takde pilihan dah.


Yaa, di sini lah tempat kami satu kampung berlindung.

Selama 3 hari 4 malam kami berlindung di atas bukit ini. Nampak tak air sekeliling bukit? Kampung kami ibarat sungai. Waktu malam kami dapat dengar bunyi rumah dihanyutkan air. Allah! Semua dilanda kerisauan. Tak tahu rumah siapa yang dihanyutkan air.

Ramai yang bertanya tak ada bantuan ke sampai. Jawapannya TIADA. Tempat berlindung kami hanya berlapikkan tikar semata-mata. Makanan dari ihsan orang kampung yang ada perahu berenjin keluar cari makanan. Bantuan dari pihak lain wallahualam saya taktahu.

Kami balik ke rumah masing-masing 27 Disember. Waktu ni air tak surut sepenuhnya lagi tapi sementara air masih ada cuci rumah dulu sikit-sikit. Menitis air mata saya tengok keadaan rumah. Allahuakbar! Sejengkal lagi air nak cecah siling rumah saya. Barang-barang berterabur. Alhamdulillah rumah masih dalam keadaan baik walaupun barang-barang dalam rumah boleh dikatakan semuanya rosak. Pada awalnya semua pintu tak boleh dibuka. Ayah saya kata pintu dah kembang sebab lama dalam air. 

Kampung saya T_T

Sekembalinya kami dari bukit, makanan memang tak ada. Air bersih lagi tak ada. Makan setakat mana yang ada saja. Bantuan memang tak masuk lagi. Susahnya kami lepas banjir tak terkata, tak terluah. Makanan, air bersih, dan pakaian sangat kami perlukan waktu itu. Sangat perlukan. 1 Januari 2015 barulah NGOs dan orang persendirian mula masuk agihkan bantuan.

Rumah saya sempat bersih mana yang mampu dengan kudrat saya, mak dan ayah. Lumpur tu cecah buku lali. Abang-abang balik baru rumah dapat dibersihkan dengan sepenuhnya. Dengan air takde mane mampu nak bersihkan semuanya T_T Semua almari rosak, tilam dan bantal semua mak buang. Rumah kembali kosong seperti baru siap dibina.

Rumah saya.

Walau apa pun yang jadi, hidup kena teruskan. Allah bagi ujian bukan untuk saja-saja kan. Allah nak tengok sejauh mana kita beriman tika diuji. Sesuai dengan firman Allah dalam Surah Al Baqarah ayat 214 :

"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaab) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).

Terima kasih atas doa anda semua dan terima kasih atas bantuan dan peprihatinan kalian semua. Hanya Allah yang membalas segala jasa baik kalian.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Not Ready Yet


Jangan ditanya.
Saya tak ada alasan yang kukuh.
Banyak perkara yang saya kena fikir.

Saya cuma



Banyak perkara yang saya perlu fikir sebelum say 'yes'.
You have to know my family first.
A deep knowing!
Inside and outside.

I have too many skeletons in my closet.
And i choose to hide it from others.
Will you accept it no matter what?

Think twice.

May Allah guide you.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Tuesday, February 17, 2015

Gambar





Terjumpa gambar ini kat timeline facebook.

Pernah dulu seseorang tu cakap begini dekat saya. Masa tu saya anggap sebagai gurauan saja sebab saya memang blur habis. Bukan setakat blur tapi lambat pick up (tu kata-kata seorang adik ni =.=') hahaha.

Bila ingat balik baru saya faham sebab munasarawak dia cakap macam tu.

Biar laaa. Tak penting pun buat masa sekarang ni.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

I Pray







Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Monday, February 16, 2015

A Gift




Jangan nak menyombong tak tentu hala dengan Allah.
Jika Allah tetapkan bayaran untuk setiap helaan nafas kita, mampu ke nak bayar?

Makanyaaaaa, harus bersyukur dengan 'hadiah' dari Allah ini.
Jangan mudah lupa Dia.
Tak ada hadiah yang percuma seperti 'hadiah' Allah bagi.
Jadilah manusia yang bersyukur.




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Sunday, February 15, 2015

Lagu



Wanita syurga bidadari dunia by Oki Setiana Dewi.



Lagu yang didedikasikan untuk saya oleh adik comel ni. Moga-moga termakbul doa awak dik inshaAllah ameen :)

Tak layak pun lagi digelar sedemikian rupa sebab karat-karat jahiliah masih tebal dalam diri ini. Tapi akak anggap itu satu doa.

Biidznillah.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Baju



Alhamdulillah, habis saje viva dan siapkan correction report, dapat panggilan telefon minta datang temuduga kerja. Alhamdulillah syukur! Tak perlu tunggu lama lagi. Dekat sejam jugak kena temuduga dan alhamdulillah dapat kerja yang sekarang ni :)

Kerja sekarang ni kena pakai at least baju kurung. Baju t-shirt muslimah tak dibenarkan sama sekali apatah lagi blouse. Saya sangat la suka dengan persekitaran sekarang. Rata-rata perkerja kat sini jadikan jubah sebagai pakaian harian. Lagi lah saya semangat!

Hari-hari uniform saya jubah. Nasib baik lah koleksi jubah banyak. Baju kurung letak dalam tak keluar-keluar pun. Memang di anaktirikan lah baju kurung sekarang. Alhamdulillah persekitaran ok, suasana pun ok, apa lagi yang nak?

Saya suka jubah ^_^


Mungkin akan settle down kat sini dulu buat sementara waktu dulu :)

Kat mana? Biarlah rahsia hehe.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Saturday, February 14, 2015

Insha Allah


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
And That you're so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can't see which way to go
Don't despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side

In sha' Allah
In sha' Allah you'll find your way
In sha' Allah
In sha' Allah you'll find your way

Every time you commit one more mistake
You feel you can't repent
And that it's way too late
You're so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

But don't despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side

In sha' Allah
In sha' Allah you'll find your way
In sha' Allah
In sha' Allah you'll find your way

Turn to Allah
He's never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray

O Ya Allah
Guide my steps don't let me go astray
You're the only one who can show me the way
Show me the way



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Cinta




Cinta itu fitrah sesama manusia.
Tapi berbalik kepada yang asal.
Cinta hakiki hanya milik Allah swt.




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Hope





Masa depan,
Jodoh pertemuan,
Ajal maut,
Semuanya di tangan Allah.
Kita tidak pernah tahu perancangan Allah.
Yang kita mampu merancang dan berharap.
Selebihnya Allah yang tentukan.



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Friday, February 13, 2015

Kunci Kejayaan






Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Iqra'





Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Alhamdulillah :)



Alhamdulillah syukur! Akhirnya tamat jugak pengajian dua tahun setengah ni. Banyak sangat cabaran nak siapkan report hari tu, tapi Allah permudahkan segalanya.



Tak ada apa yang mampu diucapkan hanya alhamdulillah :)



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Thursday, February 12, 2015

Perginya Seorang Murabbi T_T





Allah! Allah! Sedih tak terkata mendapat berita perginya Tok Guru Nik Abdul Aziz. Arwah seorang murabbi, ulamak dan pemimpin yang hebat, tawadhuk dan alim.

"Tidak ada seorang muslim pun yang meninggal pada hari Jumaat atau malam Jumaat kecuali Allah akan menjaganya dari fitnah kubur.”
(HR. Ahmad no. 6582 dan At-Tirmidzi no. 1074)

Selamat berehat di sana Tok Guru. Moga kita ketemu di syurga kelas, inshaAllah



Al-Fatihah.

T_T



Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Wednesday, February 11, 2015

Obey Allah





Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

Tarbiyah







Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)

List of Buku



Buku-buku ni saya dah aim dah lama (sebelum banjir lagi) tapi kena dahulukan yang mana penting dulu. Jadi niat tu terbantut. Tambah pulak bajir hujung tahun lepas. Semua buku saya ; novels, buku ilmiah, buku dari diploma sampai ijazah, buku tarbiah rosak. Tak ada satu pun yang okey.

Sedih?

Yup, sangat sedih tengok semua buku saya (lebih 200 buah buku) rosak kena air T_T tapi apa kan daya Allah Maha Mengetahui.

Jadi, niat saya yang terbantut dulu menjelma kembali ^_^ berpinau mata tengok buku-buku. Tunggu sikit masa lagi inshaAllah akan dibeli. Buku, mu tunggu aku beli :)







Yang ni dari Iman Publication


Ini dari Pustaka Buku Putih.

Allah. Rambangnya mata tengok buku-buku. Ini Sejarah Kita (ISK) kena beli jugak sebab sebelum banjir ade pinjam buku seorang akhawat ni dan tak sempat nak pulangkan. Dengan buku tu sekali rosak. Haruslah ganti orang punya walaupun tuan punya buku cakap tak payah ganti.

Ada yang tanya sekarang memang dah tak minat novel ke. Masih lagi minat cuma saya lebih prefer kepada novel terbitan JS dan beberapa orang penulis yang saya minat. Fokus sekarang, tambahkan ilmu di dada :)




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Sila Datang Lagi :)